OSÅRBÅRHET & EGOT

Nu har jag äntligen kommit fram till de sista sidorna i boken skriven av Tolle. Vi skall träffas och diskutera den nästa vecka i bokklubben och måste erkänna att det är ingen lätt litteratur den bjuder på.
Den kräver eftertanke, helt enkelt...
Tolle menar att om någon säger något till dig som är oförskämt eller är avsett att såra dig skall du försöka att undvika att gå in i en omedveten reaktion där negativiteten tar över. Gå inte till angrepp eller försvar, låt orden istället passera rakt igenom dig genom att inte erbjuda något motstånd. Försök komma till det läge som är som att det inte finns någon där som kan bli sårad, ett läge som är själva förlåtelsen.
Genom detta blir du osårbar. Du kan fortfarande säga till den här personen att hans eller hennes beteende inte är acceptabelt, om så är fallet, men den personen har ingen makt över ditt eget inre tillstånd.
Det är då din kraft inte styrs av någon annan och inte heller av ditt eget ego.
Som exempel har jag det samtal som gjordes till mig förra Julen av en person som på sätt och vis ingår i mitt liv utan att egentligen ingå =) Den personen känner mig inte men hade bestämt sig för att helt enkelt "kritisera" mer eller mindre hela min persona. Sättet detta dock gjordes, som hade fått vem som helst att gå upp i atomer fick mig istället att bara försöka förstå varför någon kan "spy" sådant utan att veta något om dig.
Visst är det spännande att människor kan veta så mycket utan att veta?
Allt det hon lyssnade jag och presenterade nya infallsvinklar. När vi hade lagt på kände jag att jag var osårbar då hennes ord var inte min sanning och då hennes ord fick nog henne själv att inse att hon hade gått för långt.
är spännande, ibland tvingas vi in i dem ibland väljer vi dem.
Egot beskrivs av Tolle som de icke iakttagna tankar och föreställningar som styr ditt liv när du inte är närvarande som vittnet, som iakttagaren. Egot uppfattar sig självt som ett litet fragment i ett fientligt universum utan någon verklig inre kontakt med någon annan varelse, omgiven av andra egon som det antingen ser som möjliga hot eller som det försöker använda för sina egna syften.
När egon umgås med varandra, vare sig det är i personliga relationer eller i stora organisationer, händer det förr eller senare "dåliga" saker i form av drama av ett eller annat slag. Dessa kan uttryckas i konflikter, problem, maktkamp samt känslomässigt eller fysiskt våld.
Egot styr våra liv, människor med ett starkt ego har hela sin självbild investerad i den.
Vi tror att vi är egot, DÄR ligger problemet ...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0