EN NALLE DIADEM & TOMHET

Under den perioden som min sister var lite extra "pysslig" av sig  gjorde hon både ett halsband och diadem med nallar, stenar och annat till mig.
Det här söta diademet är hennes egna tillverkning och tror att jag skall faktiskt börja använda diadem.
Man kanske förknippar dem med barn men sååå fel man kan ha =), varför begränsa sig till en viss ålder om man gillar något?
Halsbandet skall jag visa upp vid senare tillfälle.
Funderar på en sak. Boken jag läser handlar om tomhet, om den ingenting man skall uppleva och om nuet.
Om vi vänder bort uppmärksamheten från alla de föremålen som finns i rummet kan vi bli medvetna om själva rummet?
Vad är den innersta naturen hos detta rum? Möblerna, dekorationerna och alla de andra föremålen finns i rummet utan att för den saken skull vara rummet. Golvet, väggarna och taket definierar gränserna för tummet, men de är inte heller själva rummet? Det är alltså rymden som är tomrummet. Inget "rum" skulle kunna finnas utan det.
Eftersom rymd är "ingenting" menar Tolle att vi kan säga att det som inte finns där är viktigare än det som finns där. Att bli medveten om den rymd som finns överallt omkring oss, att förnimma och uppmärksamma "ingenting" är en av de sakerna han vill att vi skall försöka göra.
I en av de mest kända gamla buddhistiska texterna "The Heart Sutra" står det att:
"Form är tomhet, tomhet är form"
Alla uppmärksammar de föremål som finns i rummets dimension, men vem uppmärksammar själva rummet?
Alla uppmärksammar hur du ser ut, vad du säger, vad du har på dig men vem uppmärksammar det du inte säger, den du är?
Svåra frågor kanske denna morgon så jag går och köper mig en latte, intar en frukost med mamma och så skall jag gå en promenad med Knut då idag måste jag få inspiration till bra texter som jag skall lämna ifrån mig imorgon bitti...
Vill bara visa en bild på när jag var utklädd till katt när jag kanske var runt 4 år? Jag längst bort till vänster i svart men visst är solen helt underbar? =)

Kommentarer
Postat av: Numera någon

Eckhart Tolle han har klurat en hel del han.Väldans klok men frågan är väl egentligen inte vad han vill utan vad du vill,eller hur.....



Om du skall ha ett gäng bra texter så kan du kolla in diktkonst.se tex......

O du snubbla inte i annelundsparken,det är halt....

2011-01-06 @ 11:00:10
Postat av: N N

håller med om att själva soldräkten är väldans nice men du skiner mer än solen redan då.....

2011-01-06 @ 11:06:38
Postat av: vi som följer din blogg undrar

Vad skall din bok handla om.Kommer du att skriva i eget namn eller pseudonym?Blir det en novell,eller rentav en självbiografi? Eller?Frågorna är många här o där .Och den mest spännande frågan blir ju självklart vad man kommer att kunna läsa mellan raderna i boken?

2011-01-06 @ 14:16:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0