RYKTEN

Vissa låtar får mig att bli sentimental, vissa ord inbakade i en vacker melodi får mig att bara vilja blunda och drömma mig bort ...
Just nu drömmer jag mig tillbaka för även om man skall leva i nuet finns i nuet ingen som jag varken vill eller kan visualisera på =)
Häromdagen fick jag av någon anledning reda på att en av mina läsare är en tjej som läser min blogg i tron och i nyfikenhet till att se om jag skriver något om en kille/man som hon har dejtat.
Denna tjej tror att jag och den här killen har själva dejtat varandra efter att det hade tagit slut mellan dem.
Detta är bevis på hur fel det kan bli då jag och den här killen som jag kallar här för C. inte ens har umgåtts varken privat eller i sällskap. Vi har bara setts, pratat några minuter och skämtat lite på facebook.
Frågan om hur den här tjejen tror att han och jag skulle ha "haft det ihop" får mig att skratta då vi inte ens har varit i närheten till något sådant... Med detta sagt innebär det inte att det inte skulle kunna inträffa =)
Skämt åsido så är rykten en spännande psykologisk fenomen.
När jag studerade psykologi på Universitetet fick vi göra en praktisk övning som fick mig verkligen att förstå hur fel det kan bli.
Hela klassen fick lämna klassrummet förutom en av oss som fick uppläst ca 40 olika meningar som handlade om en "Fru E" (minns egentligen inte om det var E-M eller annat).
Hon fick sedan kalla in någon av oss för att sedan återberätta den historien hon hade precis hört.
Då jag var en av de första fick jag en rätt så tydlig uppfattning om själva storyn men efter bara 4-5 återberättande så kände jag inte igen mycket från själva storyn så som vi hade fått höra den.
Jag skrattade så jag grät och fick gå ut från klassen för att återhämta andan.
Kunde inte förstå hur fel det kunde bli då vi ändå var medvetna om att vi skulle utsättas för något dylikt.
Det var inte alls mycket kvar av den sanna och initiala storyn. Den handlade i slutändan av en katt och att frun dödade mannen pga. denna katt.
Vi förstod vikten av att inte använda oss av andrahandskällor då en andrahandskälla är trots allt en tolkning av en sanning med en osäker verifiering.
Vi som var bland de första gillade nog djur och därför hamnade denna katt i fokus trots att det endast står om honom/henne i en enda mening.
Med tanke på detta så är jag väldigt uppmärksam över hur lätt människor kan få för sig osanningar.
Att C och jag skulle ha dejtat varandra är så långt ifrån en sanning som det bara kan bli och har inte dejtat honom alls.
Nu gäspar jag ... Som vanligt nästan midnatt ... Imorgon skall jag lägga mig som senast kl. 22!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0