IL DOLCE FAR NIENTE

En av mina väninnor på Facebook har sett senaste filmen med Julia Roberts där hon åker till Italien för att lära sig njutningens konst, dvs. den enkla konsten att kunna njuta ...
Vi som är från Italien kan konsten av det som kallas för "il dolce far niente" som översatt till engelska blir "the sweetness of doing nothing"
Att inte göra något är dock inte här "att inte göra något" då man faktiskt gör något väldigt viktigt, man njuter med sinnerna.
Många avråder exempelvis turisterna som besöker Venedig för att ta en kopp kaffe i Piazza San Marco medan jag rekommenderar detta med hela mitt hjärta.
Sist jag satte mig på en uteservering just där och spenderade 100:- för en enkel, väldoftande och aromatisk espresso så upplevde jag följande:
Några män som spelade medan ett amerikanskt äldre par dansade på ena delen av Piazzan.
De såg så lyckliga ut att jag undrade om de var glada över att de fortfarande var kära efter så många år eller om de var glada över att de var nykära.
Jag såg en elegant dam och mor som satte sig vid bordet bredvid och beställde en aperitif.
Hon hade en pennkjol med skjorta och kavaj, högklackade skor, stora svarta Gucci glasögon, LV väska och lagom långa naglar i en naturlig färg.
Håret var långt och svart och hon log mot barnen som fick var sin glass av en kypare i kostym som log men mer av artighet än av ödmjukhet.
Två äldre turister, damer över 70 njöt av solen och tittade i en guidebok. Jag undrade vad som skulle bli deras kommande attraktion.
En grupp asiatiska turister ställde sig och tog en mängd kort på piazzan liksom många fler runt mig men de syntes pga. att de var många, stod bredvid varandra och klickade och klickade.
Jag iakttog omgivningen i över en timma för endast 100:-.
Ingen film går att jämföras med denna live skådespel av verkliga människor, av olika historier, karaktärer, roller som jag kunde se från min stol på Piazza San Marco den dagen, en vår dag för några år sedan.
Att jag sedan kunde se delar av Venedig gav denna upplevelse full pott.
Jag gjorde just en "dolce far niente" då jag njöt av att inte göra något alls medan sanningen bakom begreppet är att man gör, känner och upplever så mycket mer än det man gör när man försöker hinna med allt som skall hinnas med.
Stanna upp ibland och upplev detta. Njut av att känna, titta, fundera och filosofera...
Min lilla rekommendation denna lördag kväll ...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0