BAKOM FÖNSTREN ...

Igår kväll när vi körde hem från Köpenhamn, mörkret föll och lägenheter och hus lyste kunde jag inte annat än att titta in medan det var Ann-Louise tur att köra. När vi åkte förbi ett hyreshus såg jag snabbt en mamma som stod och höll en bebis i famnen kanske för att trösta honom/henne lite eller för att kanske bara kramas.
Tänk att man kan snabbt få se ett par sekunder av någon annans liv, helt främmande människor vars historier sker parallellt med våra. Historier av glädje och sorg, av skratt och gråt, av uppmuntran och besvikelse.
När jag var yngre hade jag bestämt att min bok, den boken som jag alltid har sagt att jag skall skriva, skulle få namnet "E la porta si aprí" som på svenska betyder "Och dörren öppnade sig".
En slags symbolik för att man kan öppna dörren till sitt liv genom att berätta om det.
Då visste jag inte att jag skulle en dag börja skriva den på svenska =)
Men nu handlade det dock inte om dörrar men om fönstrar då det var bakom dem jag fick ett kort inblick av andras liv i det nuet som mina ögon uppmärksammade detta snabbt.
Tänkte då att om jag hade tittat in i mitt systers fönster i Bologna så hade jag kanske sett henne sitta i soffan tillsammans med Giacomo och Matilde, att om ögonen hade tittat in i sommarstugan som Christina och Peter har köpt så hade jag sett dem och Louise sitta och mysa framför teven samtidigt som i ett annat fönster i Borås satt min dotter tillsammans med sin lillebror, hon också framför teven men med ett leende då hon har tillbringat hela dagen på ett större badhus i Skövde tillsammans med farmor och kusin.
Vad hade jag sett om jag hade åkt förbi ditt fönster?
Tänk om man skulle sitta bakom sitt fönster och uppmärksamma hyreshuset mitt emot vad mycket information man skulle få reda på.
Det har självklart gjorts en film om detta och då är det ingen mindre än Hitchcock som ligger bakom den klassiska filmen "Rear Window" med James Stewart och Grace Kelly, en film från 1954 där en rullstolsbunden man får bevittna ett mord.
Nu skall jag däremot se till att om någon tittar in i mitt mammas fönster ser de henne och mig sitta och dricka lite kaffe. Har verkligen inte hunnit något besök på närmare en vecka så nu tar jag mig tiden för att göra detta.
Varför har vi människor gjort dagen bara 24 timmar lång?
Var det romarna eller grekerna som ligger bakom detta =)?
Well ... en söndagskram =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0