MICHIS SMÖRKOLOR =)

Snart första Advent och bara en månad till Jul. Att baka är kanske inte min starka grej i livet då ju mindre köket är desto bättre lägenhetsplanering för min del =)
Då lillan skall mestadels tillbringa Julafton med mig i år så skall jag självklart se till att vi får lite team work i köket men då med lite Julgodis.
Delar med mig av några av mina "egna" recept =)
Michis godaste smörkolor

Följande behöver du inhandla:
100 g. smör
2 dl vispgrädde
3 dl strösocker
1 dl ljus sirap
1 tsk vaniljsocker
Vill man smaksätta dem så kan man ha som extra ingredienser:
2 msk kakao för chockladkola
2 apelsiner, rivet i skal för apelsinkolor
Smält smöret i en kastrull.
Rör ned vispgrädde, strösocker, sirap och vaniljsocker och låt koka utan lock i cirka 15-30 minuter. Rör om då och då.
Blanda in smaksättning eller behåll kolan naturell. Häll upp den på en oljad plåt. Låt svalna.
Klipp i bitar och slå in kolan i smörpapper. Förvara kallt.
Tillverka egna strutar som du kan dekorera efter personlig smak.
En liten trevlig present att ge bort nu till Jul =)
Flera recept will come ...

Kommentarer
Postat av: Jörgen Hurtig

Mums...:))

2010-11-25 @ 12:15:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0