LYCKAN, KÄRLEKEN & MENINGEN MED LIVET

Vid 16 tiden åkte Ann-Louise & jag mot Göteborg för att njuta en stund av Liseberg och den vackra belysningen som bjuds på där samt för att se filmen "Lyckan, kärleken och meningen med livet" med Hollywoods finaste leendet, Julia Roberts.
Att gå 45 minuter på Liseberg visade sig dock vara en pina för jag har nog sällan frusit så mycket som jag gjorde just idag. När man tom. tror att kroppsdelarna kan  gå sönder av att ha förfrusit så är det nog illa =)
Vi tog oss runt och var noga med att titta in i vissa butiker för att tina upp oss lite...
Trots vårt korta besök hann vi se att det hade kunnat varit helt underbart att strosa runt bland alla små bodar och alla ljus om kylan inte hade bitit så på oss så hårt ...
Vi delade på en påse av något jag inte ens minns vad det heter =) och sedan satte vi oss åter i bilen för att åka till Biografen Bergakungen.
Väl framme så var det som tidigare sagt filmen "Lyckan, kärleken och meningen med livet" som stod på vårt Göteborgs program =)
Åter som i mina sista lästa böcker så är det tankarna som står i fokus för vad filmen eller boken vill lära oss.
Du skall välja noga vilka tankar som skall få plats, du skall välja dem med samma noggrannhet som du väljer vilka kläder du skall ha på dig när du går ut eller går till jobbet.
Negativa tankar skall väljas bort, du är inte dina felaktiga val, de är bara något som har inträffat pga. dåligt omdöme och som istället gör dig starkare och rikare.
Att njuta av livet, "il dolce far niente" som är ett italienskt begrepp för "det där söta/lyxiga att inte göra något speciellt".
Valet att leva livet genom kärlek. Avundsjuka är en känsla som tyvärr många upplever gentemot andra. Avundsjukan över någons utseende, över att man ser någon annan ha saker som man själv skulle vilja ha eller vara  leder endast till negativa känslor som inte hör hemma i någons hjärta.
Människor skall tänka med hjärtat och inte med hjärnan, döm inte andra då vi alla är mänskliga varelser som gör sina misstag. Välj att se det positiva, att ge kärlek för det är då du själv kommer att växa, att utveckla dig.
Filmen innehåller många trevliga och tänkvärda citat:

When life knocks you down, try to land on your back. Because if you can look up, you can get up. Let your reason get you back up.

When patterns are broken, new worlds emerge.

When you can't have what you want, it's time to start wanting what you have.

Fyllda av ord och tankar träffade vi Andreas och en vän till honom på Café Le Pain de Francais.


Alla 4 valde varm choklad eller latte och där satt vi en stund med varm dryck som kanske inte är det typiska för en lördag kväll och med trevliga samtal.
Nu sitter jag i soffan med en liten hårboll av hund som heter Knut och imorgon bitti får jag hämta min lilla för att äntligen få krama henne länge då det är precis det enda jag saknar och vill göra ...
Sov gott !!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0